Medalii sau ouă stricate?

M-a amuzat când fetiţa mea a spus prima dată:

– Cine ajunge primul e un ou stricat!

Şi a luat-o la fugă, invitându-mă la o întrecere cu miza aceasta atât de tentantă. Adaptase o expresie des întâlnită în filmele de desene animate, care se referă, bineînţeles, la cel care pierde. Mi s-a părut necesar să îi explic că e greşită, pentru că un învingător e recompensat cu ceva bun, nu cu un epitet dezgustător. A continuat să spună cum vrea ea şi, în timp, am preluat cu toţii din familie expresia, sărbătorind triumfători statutul de ou, brânză sau peşte stricat, după caz.

Mi-am pus, totuşi, un semn de întrebare asupra logicii Lunei, până când a participat la o competiţie sportivă între copii de vârsta ei şi am văzut-o bucurându-se nevoie mare că a ieşit pe ultimul loc. Am avut atunci revelaţia că fetiţa mea nu înţelege, de fapt, ideea de concurenţă. Şi nu numai ea, ci şi ceilalţi copii, care erau la fel de încântaţi şi când câştigau, şi când pierdeau. Deci copiii nu vor să câştige concursuri. Copiii doar se distrează participând, aşa cum, de altfel, recomandă şi teoriile psihologice sau sportive. Noi, adulţii, suntem cei care îi împingem spre podiumuri, diplome şi medalii, bazându-ne nu pe un sentiment înnăscut, ci pe o experienţă de viaţă care ne-a învăţat că e mai bine să câştigi decât să pierzi.

Dacă am reuşi să facem clar diferenţa între competiţiile care merită cu adevărat să fie câştigate şi cele în care nici măcar nu ar trebui să ne implicăm, pe noi şi pe copii noştri, viaţa tuturor ar fi mult mai uşoară. Şi mai frumoasă, desigur.

Un gând despre „Medalii sau ouă stricate?

  1. Pingback: OPC-ul Cleopatrei | Mama Aluniţă

Comentează:

