Zeul Bancomat

Grupa Lunei de la grădiniţă se numeşte „Inimoşii”, nu pentru că s-ar fi triat copiii în funcţie de calităţile personale, ci pentru că nu s-a găsit alt nume pentru singura grupă care nu e nici mare, nici mică, nici măcar mijlocie, ci doar cu orar foarte scurt. După mai mult de un an de când se mândreşte cu apelativul acesta, Luna mă întreabă într-o dimineaţă:

–      Mama, ce înseamnă „inimos”?

–      E atunci când eşti bucuros să îi ajuţi pe alţii, când faci lucrurile cu entuziasm, când eşti generos, am improvizat eu, luată prin surprindere. Se spune că ai o inimă mare, că eşti „inimos”.

–      Păi înseamnă că eu sunt deja inimoasă, pentru că te ajut să ştergi praful. Iar când o să fiu mare şi o să am restaurant, o să primesc pe toţi oamenii din Univers să mănânce acolo. Chiar şi pe o babă. Doar dacă vine o doamnă din Englezia n-o să ştiu ce să-i dau, că nu ne înţelegem. Dar cu un negru român mă pot înţelege, nu-i aşa, mama?

–      Bineînţeles. Dar, dacă dai de mâncare gratis la toată lumea, tu de unde o să ai bani să trăieşti, Luna?

–      De la bancomat, desigur.

Trebuia să mă aştept la fraza asta: nici eu nu lucrez şi, totuşi, scot bani de la bancomat. Încerc o explicaţie, deşi ştiu că mă hazardez:

–      Eu scot de la bancomat banii pe care i-am economisit când lucram. Aşa cum pui tu bani în puşculiţă, aşa am pus eu bani la bancă pe vremuri, ca să am de unde lua acum. Deci, mai întâi trebuie să vinzi mâncare la restaurant, ca să câştigi bani şi abia apoi poţi fi generoasă şi să-i hrăneşti pe alţii pe gratis.

–      Lasă, că iau de la bancomatul tău, atunci, răspunde Luna, care îşi regăseşte rapid siguranţa, puţin zguduită în timp ce eu îi dădeam explicaţii obscure.

Bancomatul este, de altfel, aparatul cel mai venerat de către fiică-mea, după televizor şi DVD player, bineînţeles. De fiecare dată când îl folosim, Luna efectuează un fel de dans ritualic în faţa lui, ţopăind nerăbdătoare cât timp tastez sume şi parole. Apoi se aşează în poziţie de prinzător şi aşteaptă să se termine zgomotul caracteristic numărării banilor:

–      Acum îi face, îmi şopteşte ea complice.

–      Ce să facă?, mă nedumeresc eu.

–      Banii. Îi face bancomatul acum. Gata. Uau, ce mulţi ne-a dat!, se miră (şi) ea de faptul că aparatul fusese alimentat cu bancnote mici.

Se grăbeşte să îi extragă, bucuroasă, cu ambele mâini:

–      Ne mai dă, mama?

Văzându-i ochişorii sclipind de bucurie, mă abţin să îi explic cum stă, de fapt, treaba cu aparatele astea, cu banii, băncile, salariile… La urma urmei, singura valută pe care o înţelege fetiţa mea este oul de ciocolată. Şi atâta vreme cât o conving să nu îi cumpăr o păpuşă deoarece costă cât o sută de ouă de ciocolată, mă declar satisfăcută de cunoştinţele ei financiare.

8 gânduri despre „Zeul Bancomat

  1. eu nu-s sigură că n-am scris eu de fapt textul de mai sus. cred că zeul bancomat funcţionează pentru toţi copiii ăştia moderni.
    am încercat, însă variaţiuni, ca să înţeleagă copchilu’ relaţia mea cu bancomatul: n-o laşi pe mami să lucreze, nu avem bani pe card.
    oricum, aşa de frumos ai descris mersul-la-bancomat!….
    PS: la noi moneda de schimb e ‘maşinuţa’. generic, dacă un obiect de doi bani costă cît o maşinuţă mare, din care rar primeşte, înţelege că nu merită.

    Apreciază

    • Iti pot da adresa bancomatului cu bancnote mici, ca sa pari mai bogat cu mainile pline. Cat despre „entitatile fara inima”, sper sa fie cat mai tardiv momentul in care va afla ca acestea se gasesc si in spatele bancomatului, si in spatele raftului cu oua de ciocolata…

      Apreciază

  2. Pingback: La copii, dragostea nu trece prin stomac | Mama Aluniţă

  3. Pingback: Money, money, money… | Mama Aluniţă

Comentează:

