Despre tot felul de alegeri

În fiecare dimineaţă îmi propun să mă rup cumva de realitatea politică a acestor zile, cea care mă ţine captivă în faţa ecranelor, urmărind cu sufletul la gură manifestaţii, declaraţii şi dezbateri, de parcă viaţa mea ar depinde de ele. De fapt, chiar depinde. Şi mi se pare important să mă implic cum pot în viaţa cetăţii. Dar simt că s-a depăşit, uşor, justa măsură în toate. Am devenit pătimaşi, subiectivi, incorecţi, partizani cu unii şi duşmani cu alţii, dându-ne toţi cu părerea în domenii în care până mai ieri nici nu ne pricepeam. Am devenit toţi scriitori, măcar de pancarte, dacă nu de lungi meditaţii politico-filozofice, pe care le postăm la foc automat, deşi nimeni nu mai are timp să fie şi cititor. În fiecare dimineaţă îmi propun, deci, ca azi să îmi mut atenţia asupra altor lucruri. Şi în fiecare seară constat că nici azi nu am făcut mai nimic în afară de privit la spectacolul politic şi de dezbătut (în van) pe subiecte generoase, dar atât de interpretabile, precum libertatea de opinie, drepturile şi obligaţiile aleşilor, logică, sfidare sau respect, adevăr, minciună şi dreptate.
Noroc cu fiică-mea, că mă mai trage inocent de mâneca futilului cu perlele ei copilăreşti care mă readuc la adevărata realitate:
– Mama, ştii că săptămâna trecută am vorbit la Dezvoltare Personală despre alegeri?
Hopa! Să nu spui că a ajuns morbul şi la orele de la şcoală ale piticilor…
– Serios?, mă mir eu.
– Da. Despre alegeri bune şi alegeri rele.
E clar: să vezi că i-a învăţat psihologul despre consecinţe. Despre cum e mai bine să te duci la vot. Şi să votezi în cunoştinţă de cauză şi asumat, pentru a nu regreta mai apoi că ai ales greşit.
– Şi ne-a întrebat dacă putem da exemple de alegeri bune şi rele, continuă Luna. Iar A. a povestit cum a făcut mama lui o alegere greşită, atunci când a pus vin în sticla de apă şi apă în sticla de vin. Iar el, bineînţeles, a băut vin.
Moare de râs copilul meu acum, când îşi imaginează scena. Şi râd şi eu odată cu el, realizând cât de departe mă dusesem eu cu presupunerile şi cu aşteptările, în timp ce viaţa adevărată este cu mult mai simplă de atât. Şi mai distractivă. Astă-seară nu mai deschid televizorul.

Comentează:

